Sources Of Foroutan Radif

قسمت بلند ساز میباشد که فواصل موسیقی بر روی آن توسط پردهها مشخص شدهاست که شامل دو قسمت میباشد قسمت پایینی که به تنه متصل است و قسمت اصلی آن به حساب میآید و قسمت بالایی که روی قسمت پایینی سوار میشود. ساختمان ساز تنبک شامل قسمت های دهانه کوچک ، نفیر ، بدنه ، دهانه بزرگ و پوست تنبک است. تنبک حلمی مدل ترکهای سوخته کاری طرح برگ با پوست شتر سایز 28 سازی مناسب برای نوازندگی و اجرای موسیقی به شمار میرود که در تمام ادوار نوازندگی شما میتواند مورداستفاده قرار گیرد. طرح بسیار زیبایی که با تکنیک منبت کاری بر روی تنه تنبک کار شده است، آن را از نظر ظاهری به یک ساز شکیل تبدیل کرده و از دیگر سازها متمایز می کند.

بهکارگیری ابزارهای زیبایی سخن از شگردهای آلاحمد است. این ساز دارای 4 رشته سیم از جنس فولاد و برنج است که از کاسه تا پنجه کشیده شده است. یک دایره سیاه رنگ تو پر که یک خط مستقیم از یک سمت ان به یک سو کشیده شده است. درنهایت باید گفت خرید و استفاده از این تنبک با توجه به قیمت پایین آن مناسب برای نوازندگانی است که قصد دارند شروع به نوازندگی تنبک کنند و ممکن است در طول مدت نوازندگی خود نیاز به خرید سازی گرانقیمتتر و باکیفیت بالاتر پیدا کنند. در مورد صدای ساز باید گفت که صدای این تنبک بسیار نرم و گوش نواز است و ویژه نوازندگان مشکل پسند و افرادی که حرفه ای نوازندگی تنبک را دنبال می کنند می باشد.به همراه این ساز یک عدد هاردکیس برای شما ارسال می گردد.

در آزمایش هایی که روی تارهای مرتعش بعمل آمده معلوم شده که سیم هایی که با زدن مضراب به ارتعاش در می آید اگر محل مضراب در کنار باشد فرکانس زیاد ایجاد می کند . در پاسخ به این افراد باید گفت که اگر چه امروزه برندها و مارک های مختلفی در حال تولید این ساز و فروش سه تار در فروشگاه های موسیقی می باشد با این حال بهتر است در هنگام انتخاب بهترین و محبوب ترین نوع سه تار ضمن توجه و خرید بهترین برند سه تار به مشخصات و داشتن ویژگی های یک ساز خوب و کیفیت ساخت آن توجه نمایید.

هیچکدام از این روشهای ساخت تنبک مزیتی به روش دیگر ندارد و درنهایت خوشساخت بودن ساز و رعایت اصول صحیح ساختمان تنبک است که منجر به داشتن سازی بادوام و خوشصدا خواهد شد. استفاده از این تنبک به نوازندگان این ساز که نیاز به جابجایی زیاد ساز و اجرا در محیطهای متفاوت با شرایط دما و رطوبت گوناگون را دارند بهشدت توصیه میشود. افراد حرفه ای معمولا از تنبک هایی استفاده می کنند که از چوب یک دست و یک تکه ساخته شده باشند. این مشکل در سازهای زهی وجود دارد و هر کدام از سازها سعی کردهاند این مشکل را به نحوی حل کنند.

ما ساز و کار دقیقی برای قیمت گذاری نداریم و هیچ مرجعی و ساز و کاری وجود ندارد که سازسازها و نوازنده ها از آن تبعیت کنند. در مقابل پوست شتر که ازجملهی پوستهای ضخیم به کار گرفتهشده برای ساخت تنبک است علاوه بر دوام زیاد صدای بمی تولید میکند که در تعادل با جنس چوب بدنه کیفیت فوقالعادهی صدای این تنبک حلمی را رقمزده است. این امر میتواند درنتیجهی عدم رعایت اصول صحیح ساخت ساز در اثر فشار واردشده از سمت پوست به بدنهی تنبک منجر به تاب برداشتن ساز شود. 4 – چگونه بدون استاد و با استفاده از ویدیوها درسها را یاد بگیرم؟

استفاده و خرید این تنبک انتخابی مناسب برای کلیهی نوازندگان و نوآموزان تنبک است. تنبک حلمی چندین سال است که توسط نوازندگان مورد استفاده قرار میگیرد و تاکنون اغلب نظرات درباره آن مثبت بوده اند. درگیری رخ میدهد و بالا میگیرد و در این بین سهتار شکسته میشود؛ درواقع، شکستن سهتار انتقادی پنهان از ریاکاری و تظاهر دینی است. تمبک به منظور نواختن، به طور افقی روی ران نوازنده نشسته قرار میگیرد و او دست چپ خود را در بالا و دست راست را در کنار راست تمبک قرار می دهد و با انگشتان، نرمه و تمام دست خود بر قسمتهای مختلف (مرکز، میان، کنار) پوست می کوبد.

اینکه برخی فکر میکنند که پوست نقش اصلی را دارد و تعیین کننده است، اشتباه است. که البته خود چوب توت هم انواع مختلف دارد که گفته میشود ۱۵۰ نوع از گونههای مختلف آن شناسایی شده است، که نوع برگهایشان و میوههایشان متفاوت است، سوا از اینکه درخت توت نر و ماده هم دارد. دسته سه تار به ضخامت 3 تا 3/5 سانتی متر وطول آن 40 تا 48 سانتی متر می باشد و کل طول ساز یعنی دسته و کاسه، 76 تا 80 سانتی متر طول دارد. تنبک رحیم شیرانی مدل آتوسا سازی منحصر به فرد و خاتم نفیس شهر اصفهان می باشد(نام مستعار این ساز آتوسا می باشد).

تنبک استاد شیرانی یکی از معروف ترین برندهای ساخت تنبک در اصفهان و ایران است و سازهای چهار مهر شیرانی ویژه نوازنده های حرفه ای و ضبط استدیو و کنسرت می باشد.چوب این ساز از گردو بوده و کاملا سالم و بدون خرابی چوب ( به اصطلاح بدون گره) می باشد و از نظر نقش و خطوط چوب بسیار زیبا می باشد. تنبک حلمی جز مشهور ترین و قدیمی ترین برند های سازنده تنبک می باشد که با سابقه چند ده ساله همچنان مشغول به ساخت تنبک هستند. تنبک حلمی دارای ساختار ترکه ای است اما این موضوع دلیلی برای کیفیت ساز نیست بلکه کلی ساخت و متریال باعث بهبود صدای ساز میشوند.

یکی از روشهای ساخت تنبک شیوهی ترکهای است که در آن اجزای مختلف تنبک جدا از یکدیگر ساخته میشوند و سپس به هم متصل میشوند. در مقابل تنبکهای یکتکه همانطور که از نام آنها مشخص است بهصورت یکتکه از چوب ساخته میشوند. همزمان با یازدهمین روز برگزاری دوازدهمین نمایشگاه «نگارههای چوبی هیما» از ساز «مُراژ» ابداع استاد محمدرضا ایلدار ژاله رونمایی شد. همان طور که گفته شد سه تار یک ساز ایرانی و کهن است.

حلمی که در تجربههای دیگر اقدام به ساخت سازهای دیگر موسیقی ایرانی مانند تار از این جنس را داشته است در این تنبک با استفاده از متریال فایبرگلاس و جنس خاص پوست آن توانسته سازی سبکتر و قابلحمل به معنای واقعی کلمه بسازد. بر روی دهانه تنبک منبت کاری شده حلمی از پوست شتر یا گوساله استفاده می شود که هر دو از مرغوب ترین انتخاب ها برای پوست تنبک هستند. قطر دهانه بزرگ 27 و قطر دهانه کوچک 22 است.

صدای این ساز با توجه به اندازه کوچک آن مطلوب بوده و بسیار رسا است. این ساز به دلیل دهانه کوچک و وزن سبک آن مناسب برای کودکان است. دهانه بزرگ ساز با دقت بالایی به صورت کاملاً گرد ساخته شده که باعث می شود در تمام ناحیه ی لبه تنبک، صدایی یکنواخت از ضربه های انگشت حاصل شود. یکی از مهم ترین ساز های کوبه ای که در زمان مهم تلقی می شود همین ساز کوبه ای تنبک می باشد که درآن از تکنیک های به نام های «تم»،«بک»،«پلنگ»و «زیر»استفاده می شود و می توان به این نکته اشاره کرد که تنبک از لحاظ تکنیک های نوازندگی دارای اهمیت بسیاری است و از کامل ترین ساز های کوبه ای (پوست آوا) می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید